Kurt od najmłodszych swych lat doświadcza przedmiotowego traktowania ludzi przez różne systemy. Przed wojną faszyści zabili jego ciotkę, gdyż jako osoba chora psychicznie była bezwartościowa dla społeczeństwa. W czasie wojny zginęli jego wujowie walcząc za obce sobie ideały. Po wojnie trafia do radzieckiej strefy kontroli i poddawany jest komunistycznej indoktrynacji. Zarówno faszyzm jak i komunizm łączył brak zrozumienia dla współczesnej sztuki. Marząc o wolności wyrażania się ucieka z żoną do RFN, gdzie doświadcza zupełnie innego poglądu na sztukę w jednym z uniwersytetów. Mimo braku zewnętrznych ograniczeń wciąż nie potrafi znaleźć właściwej sobie formy, a malarstwo, które preferuje, traktowane jest jako przejaw umierającej dyscypliny. Wielki wpływ wywiera na niego teść, powszechnie uznawany profesor ginekologii, który skrywa tajemnicę z czasów wojny masowego kastrowania i wysyłania na śmierć osób upośledzonych i psychicznie chorych. Pewny siebie mężczyzna przytłacza Kurta. Dopiero gdy ten dowiaduje się o aresztowaniu swego mentora, Kurt dostrzega rysę na jego monumentalnej woli. Zaczyna tworzyć obrazy inspirowane zdjęciami z gazet oraz własnymi zdjęciami z przeszłości. Celowo je rozmazując oraz tworząc z nich kolarze dodaje im duszę, a jednocześnie własny rys artystyczny. Kolekcja spotyka się z bardzo przychylną krytyką co pozwala mu w końcu rozwinąć skrzydła i w pełni swobodnie eksplorować własne pomysły.
Ocena: 4/5
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz