piątek, 6 listopada 2020

Werk ohne Autor

Kurt od najmłodszych swych lat doświadcza przedmiotowego traktowania ludzi przez różne systemy. Przed wojną faszyści zabili jego ciotkę, gdyż jako osoba chora psychicznie była bezwartościowa dla społeczeństwa. W czasie wojny zginęli jego wujowie walcząc za obce sobie ideały. Po wojnie trafia do radzieckiej strefy kontroli i poddawany jest komunistycznej indoktrynacji. Zarówno faszyzm jak i komunizm łączył brak zrozumienia dla współczesnej sztuki. Marząc o wolności wyrażania się ucieka z żoną do RFN, gdzie doświadcza zupełnie innego poglądu na sztukę w jednym z uniwersytetów. Mimo braku zewnętrznych ograniczeń wciąż nie potrafi znaleźć właściwej sobie formy, a malarstwo, które preferuje, traktowane jest jako przejaw umierającej dyscypliny. Wielki wpływ wywiera na niego teść, powszechnie uznawany profesor ginekologii, który skrywa tajemnicę z czasów wojny masowego kastrowania i wysyłania na śmierć osób upośledzonych i psychicznie chorych. Pewny siebie mężczyzna przytłacza Kurta. Dopiero gdy ten dowiaduje się o aresztowaniu swego mentora, Kurt dostrzega rysę na jego monumentalnej woli. Zaczyna tworzyć obrazy inspirowane zdjęciami z gazet oraz własnymi zdjęciami z przeszłości. Celowo je rozmazując oraz tworząc z nich kolarze dodaje im duszę, a jednocześnie własny rys artystyczny. Kolekcja spotyka się z bardzo przychylną krytyką co pozwala mu w końcu rozwinąć skrzydła i w pełni swobodnie eksplorować własne pomysły. 
Ocena: 4/5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz