Tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku, jej niezależny status stale był zagrożony głównie ze strony wschodniego sąsiada. Bolszewicy dążyli do rozprzestrzenienia swej rewolucji na całą Europę co już częściowo udało się im w Niemczech. Na drodze do połączenia sił stała odrodzona Polska, która nie miała zamiaru się poddawać. O zbliżającym się konflikcie wiedział cały świat, jednak większość państw uznawała działania Polski za nieuzasadnione próby przywrócenia dawnego imperium. Tylko nieliczni dopatrywali się w tym walki z bezwzględnym wrogiem, który zagraża całej współczesnej cywilizacji. Do rekonstruowanego Wojska Polskiego przybywali ochotnicy z różnych krajów i wspierali nasze szeregi zarówno bezpośrednio wśród zwykłych żołnierzy, jak i jako doradcy oraz doświadczeni dowódcy. Po I wojnie światowej lotnictwo udowodniło, że jest nowym typem uzbrojenia, z którym należy się liczyć. Polacy tworzyli eskadry lotnicze na podstawie zarekwirowanych maszyn, ale również zabiegali o zakup nowoczesnych modeli. Również w tej formacji pojawili się ochotnicy chcący walczyć z bolszewikami i na ich podstawie stworzono międzynarodową 7 eskadrę pod patronatem Tadeusza Kościuszki. Eskadrę tę zasili głównie doświadczeni piloci z USA, którzy rozpoczęli służbę broniąc Lwowa przed atakami bolszewików oraz niepodległościowych ruchów ukraińskich. Piłsudski, jako wódz naczelny, przewidział rychły atak ze wschodu, a jedyną odpowiedzią na to był atak wyprzedzający. W rezultacie zdobyty zostaje Kijów, ale konna armia Budionnego wkrótce się przegrupowuje i przejmuje inicjatywę. Jej pochód zatrzymany zostaje ponownie dopiero pod Lwowem, a w tym samym czasie odepchnięta zostaje również bolszewickie natarcie spod Warszawy. We wszystkich działaniach lotnictwo odgrywało zarówno rolę rozpoznawczą jak i szturmową opóźniając pochód wrogich wojsk. Ostatecznie formacja zostaje rozwiązana w 1920 roku, ale jej dziedzictwo jest kontynuowane i przyjmuje kolejny chwalebny rozmiar w czasie II wojny światowej podczas organizowania polskich eskadr lotniczych w Anglii w osobach członków dywizjonu 303.
Ocena: 4/5
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz