niedziela, 18 sierpnia 2019

Księga zaginionych opowieści tom 3 - J.R.R. Tolkien

Po zwycięstwie Urin oddał całe zdobyte złoto Glorunda królowi elfów Tinwelintowi i powrócił samotnie do Hisilome. Jego kompani domagali się jednak podziału skarbu za co zostali brutalnie wymordowani. Królowa Gwenniela doradziła mężowi by zatopił w rzece otoczony klątwą skarb. Za radami Ufedhina połowa złota zostaje jednak wysłana do Nauglthów, krasnoludów z Nogrodu, którzy po umówionym czasie przybywają do lasu z cudami swego rzemiosła. Tinwaelint opanowany już żądzą skarbu zmusza przybyszów do przerobienia również reszty złota, a krasnoludzcy mistrzowie tworzą również najpiękniejszy naszyjnik Nauglafring, który stał się oprawą największego skarbu elfickiego króla Silmaril. Skąpy władca nie wynagrodził rzemieślników zgodnie z ich prośbą, a zamiast tego wybatożył ich i opłacił poniżającą kwotą. Krasnoludy po powrocie do domu dowiadują się skąd pochodziło przerabiane przez nich złoto, czyli, że w rzeczywistości była to własność ich rasy. Wściekły król wyrusza na wojnę, a sprzymierzeńców znajduje wśród sług Melka, orków i goblinów. Razem zabijają Tinwelinta, grabią jego pałac i zabijają wiele elfów. Wbrew wcześniejszym opowieściom okazuje się, że Beren wciąż żyje i wraz z zebranymi elfami ściga armię krasnoludów. Dopada ich w końcu nad Kamiennym Potokiem, gdzie większość, w tym król krasnoludów, ginie od elfich strzał. Naszyjnik Nauglafring przejmuje po ojcu Dior, syn Berena, a potem córka tegoż Elwinga.
Pozostałe przypowieści istnieją jedynie w postaci szkiców oraz notatek. Z tego powodu syn Tolkiena nie formuje ich w jednolite teksty, a jedynie streszcza i porównuje różne wersje. Docelowo miały one opowiadać o dalszych dziejach uciekinierów z Gondolinu, ich wojnę z ludźmi oraz powrót pozostałych do Valinoru. Miały przedstawiać powolne odchodzenie i degradację rasy elfiej oraz początek panowania ludzi. Pierwsi ludzi zamieszkiwali wyspę Anglię oraz pobliską Irlandię, co było wyraźnym nawiązaniem do rzeczywistego świata, a tym samym powiązaniem stworzonej mitologii z realnym światem i historią.
Ocena: 3/5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz