poniedziałek, 2 lutego 2015

The Imitation Game

Rozpoczyna się II Wojna Światowa. Wszystkie niemieckie rozkazy i meldunki przekazywane są drogą radiową zaszyfrowane za pomocą Enigmy. Anglicy już od 39 rozpoczynają prace nad złamaniem tego kodu. Większość naukowców podchodzi do problemu matematycznie,, a więc konwencjonalnie. Tymczasem problem jest na tyle złożony, że zwykle obliczenia są zbyt pracochłonne by być efektywnymi. Jest jednak człowiek, Turing, który konstruuje maszynę potrafiącą wykonać te obliczenia w zdecydowanie szybszym czasie. Mimo utrudnień i wątpliwości udaje mu się doprowadzić prace do końca i złamać, zmieniający się codziennie, w bardzo szybkim czasie. Nagle wywiad brytyjski otrzymuje na bieżąco informacje o ruchach wojsk nieprzyjaciela. Nie może ich jednak wykorzystać, gdyż było by to wyraźnym sygnałem o złamaniu szyfru. Dlatego alianci mogą wykorzystać te informacje jedynie na granicy błędu statystycznego, tak by nie wzbudzić podejrzeń niemieckiego wywiadu. Od 1941 roku Anglicy znali dokładnie ruchy wojsk niemieckich, jednak z premedytacją wykorzystywali tylko niewielką część tych informacji.
Ocena: 4/5


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz